Najświętsza Panienka, koptowie i ja

Najświętsza Panienka, koptowie i ja

Namir jest młodym Francuzem o egipskich korzeniach, który chce zrobić film o objawieniach maryjnych wśród egipskich Koptów. Jednak gdy przyjeżdża do ojczyzny przodków, sytuacja wymyka mu się spod kontroli. Wtedy wpada na niezwykły pomysł: postanawia pokazać cud na ekranie.

Któregoś dnia podczas rodzinnego spotkania młody filmowiec Namir Abdel Messeeh ogląda wideokasetę z zarejestrowanym objawieniem maryjnym w egipskim Asjut. W przeciwieństwie do matki, która twierdzi, że widzi na ekranie Matkę Boską, chłopak pozostaje sceptyczny, jednak sam temat bardzo go intryguje. Wyrusza do rodzinnego kraju, by nakręcić dokument o fenomenie objawień, niezwykle ważnym dla tamtejszej mniejszości koptyjskiej. Będzie to doskonała okazja, by po piętnastu latach spotkać się ze swoją egipską rodziną, choć matka stanowczo nalega, by nie  filmował nikogo z jej bliskich. Na miejscu sprawy komplikują się tak  bardzo, że Namir będzie musiał zmienić swoje plany. Zwraca więc kamerę na siebie i swoich krewnych. W ubogiej wiosce zamieszkałej przez  muzułmanów i chrześcijan znajduje prawdziwą inspirację dla swego filmu, który wychodząc od etnograficznej obserwacji, staje się bardzo osobistą podróżą, konfrontacją z własną tożsamością, a także ryzykowną próbą sił dla początkującego reżysera i jego relacji z dominującą matką.

Info:

Reżyseria: Namir Abdel Messeeh

Scenariusz: Namir Abdel Messeeh, Nathalie Najem, Anne Paschetta

Zdjęcia: Nicolas Duchêne

Montaż: Sébastien de Sainte Croix

Producent: Namir Abdel Messeeh

Produkcja: Oweda Films, Doha Film Institute, CNC, Région Ȋle-de-France, Région Basse-Normandie

  • Czas trwania: 85`
  • 2011
  • Najświętsza Panienka, koptowie i ja Zobacz galerię

    Zwiastun

    O reżyserze:

    Namir Abdel Messeeh urodził się we Francji w 1974 roku, lecz część wczesnego dzieciństwa spędził w małej wiosce w północnym Egipcie. Obecnie mieszka we Francji, gdzie ukończył studia filmowe, m.in. na prestiżowej uczelni Fémis. Zadebiutował w 2004 roku krótkometrażowym filmem fabularnym. Poszukując bardziej osobistego języka, zwrócił się w kierunku dokumentu. Bohaterem „Toi, Waguih” uczynił swojego ojca, lewicowego aktywistę z czasów pierwszych lat Arabskiej Republiki Egiptu."Najświętsza panienka, koptowie i ja" to debiut pełnometrażowy Messeeha, który W 2011 roku miał swoją premierę podczas Doha Tribeca Film Festival w Katarze, gdzie otrzymał nagrodę dla najlepszego dokumentu. W 2012 roku był pokazywany na Berlinale w sekcji Panorama Dokumente i zajął trzecie miejsce w plebiscycie publiczności. W tym samym roku został też nagrodzony przez widzów festiwalu Visions Du Réel w Nyonie i znalazł się w konkursie dokumentalnym Krakowskiego Festiwalu Filmowego.

    Filmografia:

    2004 - „Quelque chose de mal”
    2006 - „Toi, Waguih”
    2012 - „Najświętsza Panienka, Koptowie i ja” („La vièrge, les Coptes et moi”)